Niestety nawet nowe auto potrafi czasami zepsuć się na drodze z niewiadomych dla nas przyczyn albo nieszczęśliwie ulec awarii na skutek kolizji lub wypadku. Na szczęście w takich sytuacjach może uratować nas działająca w całej Polsce pomoc drogowa PIT-STOP, której specjalizacją jest holowanie i naprawa aut osobowych w terenie oraz mobilny serwis TIR.

Co może zrobić dla nas pomoc drogowa?

Jeśli przyczyną awarii jest niewielka usterka pojazdu, taka jak rozładowany akumulator, przebita opona czy niesprawne reflektory, pomoc drogowa postara się prawdopodobnie rozwiązać nasz problem od ręki, bezpośrednio na trasie. Niestety nie zawsze jest to możliwe. W takiej sytuacji uszkodzone auto zostanie przetransportowane lawetą do wskazanego przez nas warsztatu w celu przeprowadzenia pełnej diagnostyki i znalezienia przyczyny awarii.

Jakie informacje będą potrzebne do wezwania pomocy drogowej?

W trakcie rozmowy z obsługą pomocy drogowej możemy spodziewać się przede wszystkim pytań dotyczących modelu auta, którego dotyczy zgłoszenie, rodzaju awarii oraz naszej lokalizacji. O ile odpowiedzi na pierwsze dwa pytania nie powinny sprawić kłopotu, o tyle określenie lokalizacji może nie być już takie proste. Oczywiście zawsze możemy odczytać swoje położenie z urządzenia obsługującego GPS, na przykład smartfonu. Gorzej, jeśli akurat nie mamy do niego dostępu i znajdujemy się na terenie, którego nie znamy. Na szczęście w takiej sytuacji zawsze możemy wykorzystać informacje znajdujące się na słupku kilometrażowym.

Jak czytać dane z słupków drogowych?

Słupki kilometrażowe (nazywane potocznie słupkami drogowymi) znajdują się na wszystkich drogach wojewódzkich i krajowych. Są rozmieszczone tuż przy krawędzi jezdni, po obu jej stronach, w odległości 100 metrów od siebie. Trudno je przeoczyć, gdyż są wykonane z białego plastiku, a dodatkowo i w górnej części posiadają dwa odblaski – czerwony i biały. Dzięki nim możemy łatwo określić brzeg jezdni podczas słabej widoczności – na przykład w nocy lub we mgle.

Na słupku drogowym, czytając od góry, znajdują się informacje dotyczące: numeru drogi krajowej, na której się znajdujemy, konkretnego jej kilometra oraz metra (ostatnia wartość wyrażona jest setkach). Na przykład – jeśli na słupku znajdują się liczby: 15, 70, 5 – oznacza to, że znajdujemy się na drodze krajowej numer 15, na 70 kilometrze i 500 metrze tej drogi. Wystarczy podać te wartości w trakcie zgłoszenia awarii, a pomoc drogowa bez problemu do nas dotrze.

Jak zabezpieczyć miejsce zdarzenia przed przyjazdem pomocy drogowej?

pomoc drogowa

Zgłoszenie awarii to jednak nie wszystko. Zanim przyjedzie pomoc drogowa, warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa oraz wiedzieć jak właściwie zabezpieczyć miejsce wezwania.

Przede wszystkim należy zatrzymać auto na pasie awaryjnym (lub jak najbliżej prawej krawędzi jezdni) oraz założyć na siebie kamizelkę odblaskową. Ułatwi to innym uczestnikom ruchu zauważenie nas na drodze. Następnie powinniśmy niezwłocznie rozłożyć trójkąt ostrzegawczy: 100 m za autem w przypadku drogi ekspresowej lub autostrady, oraz 30-50 m na innych typach dróg.

Nie ryzykujmy długiego przebywania przy aucie, zwłaszcza na drodze szybkiego ruchu. Jeśli nie potrafimy samodzielnie usunąć awarii, wezwijmy pomoc drogową. Co ważne, na jej przyjazd powinniśmy czekać na poboczu, a nie w środku pojazdu.